1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Die weisse Zelle des Faschismus. Die Große Deutsche Kunstausstellung und die Entartete Kunst

Wahlich, Maximilian

[thumbnail of Wahlich_Die_weisse_Zelle_des_Faschismus_2020.pdf]
Preview
PDF, German
Download (11MB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Zur Zeit des Nationalsozialismus etablierte sich ein neues Raumkonzept für Ausstellungen, das die ideologischen Grundmuster der faschistischen Kunstauffassung transportierte. Während zuvor der Raum mit dem Bereich zwischen Objekten und Subjekten gebildet wurde, konstituierte das neuere Modell die Wand als abgrenzende Hülle. Umgeben von diesem architektonischen Element konnten Dinge und Menschen kontrolliert werden. Im Kontext der Ausstellung wurden sie so zum Teil des politischen Systems, was den Dogmen des totalitären Regimes entsprach. Dieser Paradigmenwechsel soll in diesem Essay anhand der beiden Ausstellungen Große Deutsche Kunstausstellung (GDK, 1937–1944) und Entartete Kunst (1937) aufgezeigt werden. Das neue Konzept beeinflusst die meisten musealen Räume bis heute. Spätestens in den 1970er Jahren wurde dieses Modell unter dem Label „White Cube“ zu einer der populärsten Gestaltungsweisen von Ausstellungsräumen.

Translation of abstract (English)

During the Nazi era, a new spatial understanding emerged for exhibitions that conveyed the basic ideological framework of the fascist concept of art. Whereas space had previously been understood as the area between the objects and the subjects, this new model established the wall as that which demarcates space. Things and people could be controlled within this architectural element. The context of the exhibition made it possible for them to become part of the political system in line with the totalitarian regime’s dogmas. In the following essay, this paradigm shift will be illustrated with the exhibitions Große Deutsche Kunstausstellung (Great German Art Exhibitions, 1937–1944) and Entartete Kunst (Degenerate Art, 1937). This new concept of space influences most museum spaces even today. Under the label “white cube,” this model has become one of the most popular ways to design exhibition spaces and has been so since the 1970s at the latest.

Document type: Article
Place of Publication: Heidelberg
Date: 2020
Version: Primary publication
Date Deposited: 09 Dec 2020 16:13
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Organizations and museology
Controlled Keywords: Große Deutsche Kunstausstellung <München>, Ausstellung Entartete Kunst <1937 - : München u.a.>, White cube
Subject (classification): Museology, Art Collection, Art Museum
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
Collection: Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen