Die Ambivalenz des Authentischen : Juden, Holocaust und Antisemitismus im deutschen Film nach 1945

  • Die vergangenen fünfzehn Jahre haben in Deutschland einen tiefgreifenden Wandel in der Wahrnehmung des Holocaust gebracht. Wissen über den nationalsozialistischen Judenmord wird zunehmend über das filmische Medium transportiert. Der Beitrag untersucht vor diesem Hintergrund und anhand ausgewählter Beispiele das filmische Repertoire, mit dem nach 1945 Juden, der Holocaust und Antisemitismus präsentiert wurden, und geht dabei insbesondere auf die Ambivalenz ein, mit der die Verwendung dokumentarischer Aufnahmen nationalsozialistischer Provenienz stets verbunden ist.
  • The last fifteen years brought a drastic change of perception of the Holocaust in Germany. Knowledge about the national socialist murder of Jews is increasingly transported through the medium film. Considering this background and certain examples the article analyses the movie repertoire, in which Jews, the Holocaust and anti-Semitism were presented and especially points out the ambivalence with which the use of documentary films has always been connected with the national socialist provenience.

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Metadaten
Author:Ingo Loose
URN:urn:nbn:de:hebis:30-1133686
URL:http://www.medaon.de/index.html
Parent Title (German):Medaon
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2009/10/05
Year of first Publication:2009
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2009/10/05
Volume:2009
Issue:4
Page Number:19
Source:Medaon , 4 ; http://www.medaon.de/index.html
HeBIS-PPN:219037922
Dewey Decimal Classification:2 Religion / 29 Andere Religionen / 296 Judentum
Sammlungen:JudaicaDoc | Jüdische Studien und Israel-Studien / Jüdische Studien - Literatur
Sammlung Musik, Theater, Film / Literatur zum Film
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht