"Superwomen" and the Function of Ancient Myths and Archetypal Images in American Popular Television at the Turn of the Millennium : Xena: Warrior Princess, Buffy the Vampire Slayer and Witchblade

This thesis examines the use and function of ancient mythological texts, symbols and elements as well as archetypal images in three selected American television shows at the turn of the second millennium. The three shows examined are: Xena: Warrior Princess (1995-2001), Buffy the Vampire Slayer (1997-2003) and Witchblade (2000-2002). The study illustrates how modern television grammar and narration utilize myths and archetypal images to negotiate contemporary American value systems, norms and beliefs; which results in an Americanization of those ancient and universal texts. Furthermore, this work analyses the series’ role, as part of a larger, contemporary development, to revise traditional gender roles and facilitate the construction of increasingly diverse gender identities and gender performances in mainstream American television. Main theoretical concepts used in this work are myth and archetypal criticism, television studies, narratology and gender studies.

Die vorliegende Arbeit untersucht die Verwendung und Funktion von antiken, mythologischen Texten, Symbolen und Elemente sowie Bildern von Archetypen in drei ausgewählten amerikanischen Fernsehserien an der Wende des zweiten Jahrtausends. Bei den Serien handelt es sich um Xena: Warrior Princess (1995-2001), Buffy the Vampire Slayer (1997-2003) und Witchblade (2000-2002). Die Studie zeigt wie Grammatik und Narration in modernen Fernsehserien Mythen und Darstellungen von Archetypen dazu nutzen, zeitgenössische amerikanische Wertvorstellungen, Normen und Ideologien zu verhandeln. Dies führt zu einer Amerikanisierung jener alten und universellen Texte. Darüber hinaus analysiert diese Arbeit die Rolle der Fernsehserien, als Teil einer weitreichenden, gegenwärtigen Entwicklung, traditionelle Geschlechterrollen zu revidieren und verstärkt zu diversen Gender Identitäten und Gender Performances im Amerikanischen Mainstream-Fernsehen beizutragen. Wichtige theoretische Konzepte, die in dieser Arbeit verwendet werden sind myth and archetypal criticism, television studies, narratology und gender studies.

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