Skip to main content
Log in

Zusammenfassung

In der Kritik der Urteilskraft verzichtet Kant auf das Wort “Ästhetik,” weil er jeden Gedanken an eine Wissenschaft vom Schönen fernhalten will, nachdem er deren Unmöglichkeit eingesehen hatte. Im Geschmacksurteil erfährt der Urteilende auf sinnliche Weise seine im Zustand eines freien Spiels befindlichen Erkenntnisvermögen; dieser Zustand ist zugleich eine der Bedingungen dafür, daß begriffliche Erkenntnis entstehen kann.

Abstract

According to the Critique of Judgment it is impossible to establish a “science” of the beautiful; the term “aesthetics,” therefore, does not occur in Kant’s Third Critique. Passing a judgment of taste, however, we become aware of our cognitive faculties being in the state of free play. This state, known only aesthetically (i.e. by sensation and feeling), is also a precondition for the genesis of conceptual cognition.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Durchgesehener Text meiner Heidelberger Antrittsvorlesung vom 27. November 1985.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Von Wieland, W. Die Erfahrung des Urteils Warum Kant keine Ästhetik begründet hat. Dtsch Vierteljahrsschr Literaturwiss Geistesgesch 64, 604–623 (1990). https://doi.org/10.1007/BF03396188

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03396188

Navigation