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doi:10.22028/D291-32317
Titel: | Einfluss der Vitamin D Therapie auf die Lebersteifigkeit und die Aminotransferase-Aktivität bei Patienten mit chronischen Lebererkrankungen |
VerfasserIn: | König, Anna |
Sprache: | Deutsch |
Erscheinungsjahr: | 2018 |
Erscheinungsort: | Homburg/Saar |
Kontrollierte Schlagwörter: | Leberfibrose |
DDC-Sachgruppe: | 610 Medizin, Gesundheit |
Dokumenttyp: | Dissertation |
Abstract: | Patients with chronic liver disease are more likely to develop vitamin D deficiency than the
general population. Vitamin D deficiency has been associated with increased liver stiffness in
early stages of the disease and with higher mortality in patients with advanced cirrhosis.
Increase in liver stiffness has also been associated with unfavorable outcomes. Our aim now
was to investigate the influence of vitamin D supplementation on liver stiffness and serum
liver enzymes in patients with chronic liver disease.
Patients and methods
Patients were included if they suffered from chronic liver disease and if follow-up was
completed for at least one year. Patients were subdivided in patients with vitamin D
deficiency who received vitamin D supplements (Group 1: 20,000 IU 25OH-cholecalciferol
per week), with vitamin D deficiency but without any supplements (Group 2), and patients
with sufficient serum vitamin D concentrations without any additional supplementation
(Group 3). Liver stiffness measurements (LSM) were obtained by transient elastography, and
aminotransferase activities (ALT, AST) were recorded before the start of supplementation
and after one year. LSM and aminotransferase levels were compared using Wilcoxon signedrank
tests for related samples or t-tests, as appropriate.
Results
In total, we included 100 patients in groups 1 and 2. However, reflecting the generally low
vitamin D levels in patients with chronic liver disease, we were only able to identify 33
patients that fulfilled the inclusion criteria for group 3. Patients who received vitamin D
supplements showed a significant increase in serum vitamin D concentrations (10.60 ± 5.24
ng/ml vs. 33.01 ± 14.88 ng/ml, p<0.001). Interestingly, patients with deficiency who
received vitamin D showed a significant (p<0.05) decrease in mean liver stiffness from 13.42
± 15.99 kPa to 9.68 ± 7.83 kPa, whereas in groups 2 and 3 no significant changes were
detected. Aminotransferase activities improved in group 1 (ALT: 66.08 ± 73.35 U/l vs. 54.05
± 58.51 U/L, p<0.05;) and in group 2 (ALT: 67.08 ± 80.89 vs. 49.14 ± 49.65 U/L, p<0.01;),
and the levels remained unchanged in group 3. To exclude the influence of HCV treatment,
we analysed HCV and non-HCV patients separately. As expected patients on antiviral therapy showed a significant improvement of ALT activities in groups 1 and 2, however no
differences in LSM changes could be detected between patients on and off treatment.
Conclusions
In this analysis we found evidence for positive effects of vitamin D supplements on liver
stiffness - but not surrogate markers of hepatic inflammation - across patients with chronic
liver disease. Whether the decrease in liver stiffness is an independent favourable factor for
disease outcome has to be evaluated in a prospective cohort study. Die Leberfibrose stellt die gemeinsame Endstrecke aller chronischen Lebererkrankungen dar. Viele der betroffen Patienten weisen im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung einen Vitamin D-Mangel auf. Der Mangel wurde sowohl mit einer erhöhten Lebersteifigkeit bereits in früheren Erkrankungsstadien als auch mit einer erhöhten Mortalitätsrate bei Patienten mit einer fortgeschrittenen Zirrhose assoziiert. Diese Arbeit beschäftigt sich vor allem mit der Rolle des Vitamin D als wichtigem Faktor bei der Fibroseprogression und der Therapie. Wir untersuchten den Einfluss einer Vitamin D-Supplementierung auf die Lebersteifigkeit, gemessen mittels Transienter Elastographie, und auf die Leberenzyme bei Patienten mit chronischen Lebererkrankungen. Unsere Analyse zeigte bei Patienten mit Mangel eine, im Gegensatz zu Vergleichsgruppen, signifikante Abnahme der mittleren Lebersteifigkeit von 13,4 ± 16,0 kPa auf 9,7 ± 7,8 kPa (p <0,05) unter einer Vitamin D-Supplementierung Ob die Abnahme der Lebersteifigkeit ein unabhängiger Faktor für den Krankheitsverlauf ist, muss in einer prospektiven Kohortenstudie evaluiert werden. Ein spezifischer Einfluss auf die Transaminasen konnte jedoch nicht nachgewiesen werden. Diese wiesen in mehreren Gruppen eine signifikante Veränderung auf, wobei wir den Einfluss einer Hepatitis C Behandlung als Störfaktor für möglich erachten. |
Link zu diesem Datensatz: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-323175 hdl:20.500.11880/29713 http://dx.doi.org/10.22028/D291-32317 |
Erstgutachter: | Grünhage, Frank |
Tag der mündlichen Prüfung: | 12-Dez-2019 |
Datum des Eintrags: | 23-Sep-2020 |
Fakultät: | M - Medizinische Fakultät |
Fachrichtung: | M - Innere Medizin |
Professur: | M - Prof. Dr. Frank Lammert |
Sammlung: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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