Wu, Chieh-Hsiang (2004) Kulturpolitik und Kulturökonomie in Deutschland und in Taiwan: eine Analyse der staatlichen Kompetenzen. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (1617Kb)

Abstract

Die Arbeit behandelt die staatlichen Kompetenzen für die Kulturpolitik und die Kulturökonomie in Deutschland und Taiwan. Die gesetzlichen Rahmen der Kulturpolitik, die dezentrale Organisation, der kulturelle Trägerpluralismus und das Kulturrecht werden diskutiert. Die verschiedenen Themen der Legitimation, wie etwa die Verteilung der kulturellen Ressourcen für die Kommunikation oder die Identitätsbestätigung der Gesellschaft sowie die Autonomie der Kunst und Kultur werden behandelt. Die Form der öffentlich-rechtlichen Körperschaft sowie die Themen der Kunst im öffentlichen Raum und der Denkmalpflege werden vertieft. Außerdem werden die rechtliche Gestaltung und die kulturelle Perspektive des Urheberrechts erörtert. Die öffentliche Kulturfinanzierung und die kulturrelevanten Wirtschaftsbereiche beider Ländern werden verglichen. Im Themengebiet Kulturökonomie werden sowohl die die Kultur begünstigende Steuerpolitik als auch die staatliche Intervention in die kulturrelevanten Wirtschaftsbereiche bearbeitet. Dabei werden die Förderungsmaßnahmen und die Mitwirkung des Dritten Sektors bewertet.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

The thesis is about the cultural policy and cultural economy in Germany and in Taiwan. The legal issues of the cultural policy, the decentralizing cultural policies and the competency of related authorities in both countries have been compared. The cultural and legal perspective of cultural rights have been elucidated. The legitimacy of different cultural policies such as cultural identity and guarantee of cultural autonomy have been discussed. A public institute with independent administration, the cultural policies in public spheres such as public art, cultural inheritance as well as intellectual property have been dedicated. The economic perspective of cultural industry has been deliberated. The public spending for cultural events and the commercialization of cultural products in Germany and Taiwan have been compared. In addition to tax reduction, the intervention of the state has been valued. The growing influence of the third sector in the cultural affairs has also been investigated.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.]
Controlled Keywords: Deutschland, Taiwan
Subjects: Title without classification
Divisions: School of Humanities and Social Sciences
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:15
Last Modified: 17 Jan 2013 14:15
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/206
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-2364
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...